Představte si situaci. Jste začínající podnikatel a pro svůj startup potřebujete prioritně co nejdříve najít investora. Potřebujete však projekt prodat a chybí vám logo a design manuál a vše, co s tím souvisí. Co s tím? Nepotřebujete designéra na plný úvazek. Využijte fenomén mikropráce.
V Čechách je vnímání práce a pracovních příležitostí stále poměrně konzervativní. Většina z nás funguje v rámci běžného algoritmu pět dní v týdnu, osm hodin denně. Ale naštěstí se nám pomalu otevírají oči. Z části je to i díky vizionářům, lidem, kteří mají odvahu vidět věci jinak. Jedním z nich je i Mirka Števková, spoluzakladatelka webu jaudelam.cz. Co je to mikropráce a jak ji využít v byznysu?
Mikropráce je pojem, který se pomalu infiltruje do našeho povědomí. Původ termínu najdeme ve slovním spojení gig economy, což by se dalo volně přeložit jako drobná práce (bokovka, jednorázovka). Díky ní si můžete vydělat díky svým schopnostem, ať jsou jakékoliv. Rádi píšete, programujete nebo řešíte hlavolamy? Stačí přidat inzerát na některý z portálů a sami uvidíte, zda se uchytíte. Pokud ne, můžete to vzápětí vyzkoušet s něčím zcela jiným. Kreativitě se meze nekladou. Navíc nepotřebujete žádnou kancelář a dokonce se nemusíte ani zdržovat na jednom místě. Vydělávat můžete doslova odkudkoliv. Podmínkou je pouze připojení k internetu. ,, Mezi hlavní výhody patří hlavně to, že můžete pracovat zcela kdekoliv, kdykoliv a jakkoliv se Vám zachce. Můžete být na opačném konci zeměkoule a prodávat služby tady v Česku nebo opačně. Záleží jen na Vás, vašich schopnostech a možnostech “, vysvětluje Mirka Števková z portálu jaudelam.cz.
Nakupovat bezpečně přes web už i služby
Na českém trhu se s tímto pojmem nejen teoreticky, ale i prakticky setkáváme od roku 2011. Přesně v tomto roce vznikl portál jaudelam.cz, kde najdete mnoho inzerátů nabízejících například napsání článku, tiskové zprávy, překlady nebo tvorbu webových stránek, ale i jiné užitečné, kreativní či zcela praktické činnosti.
Weby, které nabízejí mikropráci nejsou skvělou příležitostí jen pro samotné inzerující, ale i pro firmy či podnikatele. Díky nim získá prodávající bezpečnost při prodejích a kupující jistotu dodání služby dokonce s fakturou. Kromě toho v současnosti samotný marketing hýbe světem. Mít profesionálně udělanou webstránku, blog, profil na sociální síti jsou při jakémkoliv byznysu samozřejmostí ba až nutností. Menší firmy, podnikatelé často odkládají realizaci těchto nezbytných složek podnikání, protože se bojí vysokých cen. Toto je další z výhod mikropráce, najdete tam nabídku služeb za velmi příjemné ceny. Popřípadě můžete sami navrhnout co a za kolik byste potřebovali.
Pro každý rozpočet se najde vhodný dodavatel, ať už profík nebo student, vyberte si podle svých potřeb a možností, přičemž cena nemusí být nutně měřítkem kvality.
Možná jste více kreativní, než si myslíte
V Evropě čím dál tím více lidí pracuje z domova z různých důvodů a tato tendence je extrémně rostoucí. Současný člověk zkrátka touží být svobodný a stále méně lidem vyhovuje klasická osmihodinová pracovní doba 5x týdně. Ale i přesto to má málokdo odvahu změnit. ,,Jsme tzv. produkční národ a je těžší přejít z klasické “rukodělné činnosti” do přemýšlení nad možná nyní podivnými, nebo šílenými službami a nabídkami, ” zhodnotila Števková. Jako příklad uvedla jeden aktuální inzerát: “Napíšu si logo Vaší firmy na čelo a projdu se s ním po městě za 250 Kč”. Kreativitě se meze nekladou a jen trh rozhodne o popularitě dané služby. V zahraničí jsou lidé mnohem kreativnější, co se týče zpeněžování vlastních schopností – ale pomaličku se k tomu blížíme a je to čím dál lepší. Prodat nebo zpeněžit se dají služby, které možná ani nevíte, že existují.
V minulosti lítost, dnes závist
Ze začátku bývala mikropráce spíše “z nouze ctnost”. Když například zůstane maminka na mateřské a má omezené časové možnosti, nebo se jí již jednoduše nechce zpátky do “klasické práce” hledá různé alternativy, na druhé straně je to prostor pro tvoření, pro naplnění třeba svého hobby. “Rozmach sdílené ekonomiky zajistil právě internet, zvýšení jeho dostupnosti téměř všude a používání moderních technologií. Co by se vám zdálo před pár lety nemožné, dnes je naprosto běžné. “Před několika lety byla práce z domova vnímána negativně – dříve jste dostávali litovné pohledy, dnes jste v pozici, kdy mají lidé tendenci vám závidět, že” nemusíte “chodit do práce,” zhodnotila změny pohledu Števková.
Hlavní výhody ( infoblok)
- Můžete pracovat zcela kdekoliv, kdykoliv a kolik chcete
- Být na opačném konci zeměkoule a prodávat služby tady v Česku nebo opačně.
- Můžete si otestovat, zda je o vaši službu zájem, není-li, můžete obratem zkusit jinou